اصل و نسب حضرت زینب (س) (بخش دوم)

حضرت زینب، دختر بزرگ مولا امیرالمومنین (ع) است و مادرش حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) است.
اصل و نسب حضرت زینب (س) (بخش دوم)
هوش و ذکاوت

صاحب کتاب «اساور من ذهب» درباره حافظه و ذکاوت آن بانوی بزرگوار چنین می‌نویسد: 

در اهمیت هوش و ذکاوت آن بانوی بزرگوار همین بس که خطبه طولانی و بلندی را که حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در دفاع از حق مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) و غصب فدک در حضور اصحاب پیغمبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) ایراد فرمودند، حضرت زینب (سلام الله علیها) روایت فرموده است؛ و ابن عباس با آن جلالت قدر و علو مرتبه در حدیث و علم، از آن حضرت روایت نموده و از آن حضرت به عقیله تعبیر می‌کند. چنانچه ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبین می‌نویسد: ابن عباس خطبه حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را از حضرت زینب (سلام الله علیها) روایت کرده و می‌گوید: حدثتنی عقیلتنا زینب بنت علی علیه‌السّلام..» 

دقت کنیم که حضرت زینب (علیها السلام) با اینکه دختری خردسال (یعنی هفت ساله و یا کمتر) بود، این خطبه عجیب و غرّاء که محتوی معارف اسلامی و فسلفه احکام و مطالب زیادی است را با یک مرتبه شنیدن حفظ کرده، و خود یکی از راویان این خطبه بلیغه و غرا می‌باشد.

فصاحت و بلاغت

کلمات و فرمایشات گهربار آن حضرت در خطبه‌هایی که از آن حضرت در خطبه هایی که از آن حضرت روایت شده، خود قوی ترین دلیل بر كمال فصاحت و بلاغت آن بانوی بزرگوار می باشد. همان بانویی كه امام سجاد(علیه السلام) در حق ایشان فرمودند: انت بحمدالله عالمة غیر معلمة و فهمة غیر مفهمة.

ای عمه! شما الحمدلله بانوی دانشمندی هستید كه تعلیم ندیده، و بانوی فهمیده ای هستید كه بشری تو را تفهیم ننموده است.

در اینجا مروری كوتاه به قسمتی از خطبه آن حضرت در مجلس یزید (لع) كه یكی از بزرگ ترین حركت‌های آن حضرت، در واقعه كربلا بود كه دستگاه حكومت بنی امیه را به شدّت لرزاند می كنیم:

به خدا قسم ای یزید ، هر چه كردی بازگشت آن به سوی خودت خواهد بود، چرا كه تو جز پوست خود نشكافتی و جز گوشت خود ندریدی. ای یزید! در آن روزی كه خداوند بدن‌های پاك شهیدان‌مان را حاضر می كند تا حقوق خود را از ستمگر بستاند، تو بر رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) وارد خواهی شد، اما می دانی در چه حالی؟ در حالی كه خون عزیزان او را ریخته و حرمت ذریه او را از بین برده ای . آری ای یزید ! از این پیروزی ظاهری كه به دست آورده ای ، غرق شادی مشو، و آن عزیزان را كه در كربلا به خاك و خون كشیده ای ، مغلوب و مرده مپندار که خداوند می فرماید:

کسانی را که در راه خدا شهید شده اند مرده مپندارید؛ بلکه آنان زنده اند و در نزد خدای خود روزی می‌خورند.

و ای یزید (لع)! برای تو همین بس كه حاكم در آن روز خداوند ، و دشمن تو پیامبر خدا، و یاور و پشتیبان اهل بیت (سلام الله علیهم السلام) جبرئیل باشد؛ و به زودی كسی كه این مقام را برای تو زینت داده و تو را بر گردن مسلمین سوار كرده است (یعنی معاویه (لع))، خواهد دانست كه چه جانشین بدی برای خود تعیین كرده و در روز جزا درخواهید یافت كه بدترین مكان از آنِ كیست؟ و بدبختی و ضعف و زبونی شامل چه افرادی خواهد شد.

كرامات

به غیر از انوار مقدسه چهارده معصوم (علیه السلام)، در میان خاندان رسالت و اهل بیت گرامی پیامبر اكرم (صلی الله علیه واله وسلم)، افرادی هستند كه در نزد خداوند متعال دارای رتبه و منزلت رفیع و والایی می باشند و توسل به ایشان، موجب گشایش مشكلات و معضلات امور دیگران است. مانند حضرت اباالفضل (علیه السلام) كه حتی در موارد زیادی مسیحیان به آن حضرت متوسل شده و به بركت توسل به آن حضرت مشكلاتشان حل گردیده و به حوائج و خواسته های خویش نائل گردیده اند .

حضرت زینب (سلام الله علیها) نیز بانویی بزرگوار از این دودمان پاك است كه توسل به آن حضرت برای حل مشكلات بسیار تجربه شده است و كرامات بسیاری از آن بانوی گرامی نقل شده است.

به عنوان مثال شبلنجی یکی از علمای اهل تسنّن در نورالابصار می نویسد:

شیخ عبدالرحمن اجهوری مقری در کتابش مشارق الانوار می گوید: در سال هزار و صد وهفتاد دچار مشکلی بسیار سختی شدم و به روضه (قبر مطهر و نوراین) حضرت زینب (سلام الله علیها) متوسل شدم و قصیدهای در مدح آن حضرت سرودم که مطلع آن چنین بود: 

آلِ طاها لکم علینا الولاء  لاسواکم بما لکم الآه

و خدا به برکت آن بانوی گرامی مشکل مرا حل کرد.

جود و سخاوت زینب (سلام الله علیها)

روزی میهمانی برای امیرالمومنین (علیه السلام) رسید. آن حضرت به خانه آمده و فرمود: ای فاطمه، آیا طعامی برای میهمان خدمت شما می باشد؟

عرض کرد: فقط قرص نانی موجود است که آن هم سهم دخترم زینب می باشد. حضرت زینب (سلام الله علیها) بیدار بودند و عرض کردند: ای مادر، نان مرا برای میهمان ببرید، من صبر می کنم. طفلی که در آن وقت، که چهار یا پنج سال بیشتر نداشته این جود و کرم او باشد، دیگر چگونه کسی می تواند به عظمت آن بانوی عظمی پی ببرد؟ زنی که هستی خود را در راه خدا بذل بنماید، و فرزندان از جان عزیزتر خود را در راه خداوند متعال انفاق بنماید و از آن ها بگذرد بایستی در نهایت جود بوده باشد.

عفاف و حجاب

به غیر از انوار مقدسه چهارده معصوم (علیه السلام)، در میان خاندان رسالت و اهل بیت گرامی پیامبر اكرم (صلی الله علیه واله وسلم)، افرادی هستند كه در نزد خداوند متعال دارای رتبه و منزلت رفیع و والایی می باشند و توسل به ایشان، موجب گشایش مشكلات و معضلات امور دیگران است. مانند حضرت اباالفضل (علیه السلام) كه حتی در موارد زیادی مسیحیان به آن حضرت متوسل شده و به بركت توسل به آن حضرت مشكلاتشان حل گردیده و به حوائج و خواسته های خویش نائل گردیده اند .

از آنجا که ترییت، فرهنگ، وراثت و اکتساب، همه و همه در شکل گیری شخصیت انسان تاثیر تام دارند، فرزند حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، زینب کبری(سلام الله علیها) که  در این خانه و تحت تربیت شیوه های حضرت زهرا(سلام الله علیها) و حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) قرار گرفته بود، دقیقا پیروی و الگو از آن دو معصوم را در سیره و اخلاق پیش گرفت و دقیقا در همین راستا شیوه حضرتش در اهمیت حجاب و مساله عفاف زن همانقدر که حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) تکیه داشت، سفارش نمود ولی از آنجا که در متون روایی ما و آثار تاریخی راجع به حضرت زینب(سلام الله علیها) به جنبه های مبارزاتی آن حضرت اشاره بیشتری شده، چه بسا مطالب و و فرمایشات آن عزیز در ارتباط  با حجاب منقول نگشته است؛ اما همان مطلب کم و گفته های جسته و گریخته ای که با تتبع زیاد از گوشه و کنار بدست می آید، دلالت تامی بر این مسئله دارد که برای نمونه به یکی دو مورد اشاره می‌کنیم:

فرازی از خطبه علیا مخدره حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) در مجلس یزید(لع): امن العدل یابن الطلقا تخدیرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبایا قد هتک ستورهن و ابدیت وجوهن تحدوبهن الاعدا من بلد و یستشرفهن اهل المناهل و المناقل و یتصفح وجوههن القریب و البعید والدنی و الشریف لیس معهن من حماتهن حمی و الا من رجالهن ولیو کیف ترتجی مراقبه ابن من لفظ فوه اکباد الازکیا و نبت لحمه بدما الشهدا و کیف یستبطی بغضنا اهل البیت من نظرالینا بالشنف و الشنان و الاحن  والاضغان ثم تقول غیر متاثم و لا مستغطم لا هلوو استهلوا فرحا ثم قالوا یا یزید لاتشل. 

آیا این عدالت است که ای پسر آزاد شدگان! که زنان و کنیزان خود را در پس پرده  نگه‌داری و دختران رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) را چون اسیران، شهر به شهر بگردانی؟ همانا پرده وحشت و حرمت ایشان را هتک کردی و ایشان را از پرده بر آوردی و در منازل و مناهل به همراهی دشمنان کوچ دادی و مطمع نظر هر نزدیک و دور و وضیع و شریف ساختی؛ در حالتی که از مردمان و پرستاران  کسی با ایشان نبود و چگونه امید می رود که نگهبانی ما کند کسی که جگر آزادگان را جویده و از دهان بیفکند و گوشتش به خون شهیدان بروید و نمو کند و کنایه از آنکه از فرزند هند جگر خواره چه توقع باید داشت و چه بهره توان یافت و چگونه درنگ خواهد کرد و در دشمنی ما اهل بیت کسی که بغض و کینه ما را از بدر و احد در دل دارد و همیشه به نظر دشمنی ما را نظر کرده است؛ پس بدون آنکه جرم و جریرتی بر خود دانی و بی آنکه امری عظیم شماری شعری بدین شناعت می خوانی.

منبع: کتاب ثمرات الزینب

منبع: تبیان (tebyan.net)

سایت ساز آنلاین
سایت ساز آنلاین با وردپرس و ارزان
طراحی سایت ارزان
طراحی سایت ارزان با وردپرس و آنلاین





پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *